Oók voor complimenten

32 Feedback tips voor het geven én ontvangen van feedback

Feedback geven is de beste remedie tegen misverstanden, het is de beste manier om oud zeer op te ruimen en het is bijna het enige middel om blinde vlekken te ontmaskeren. Iedereen heeft behoefte aan eerlijke uitspraken en waardering, én aan opbouwende kritiek. Met deze feedback tips weet je zeker dat je geen bok schiet.

In dit artikel

Hoge drempel bij feedback geven

Er zijn hoge drempels die het geven of vragen van feedback verhinderen. In bijna alle gevallen komt dat uiteindelijk neer op angst. Daarom is goede feedback schaars. Mensen vinden het moeilijk en vermijden het vaak. Dan ontstaat snel geroddel en geklaag. Toch zou ieder teamlid feedback-vaardigheden moeten beheersen. Iedereen heeft behoefte aan eerlijke uitspraken en waardering, én aan opbouwende kritiek.

In de kern is het heel simpel.

  • Effect: zeg wat het voor effect op jou heeft
  • Beschrijf: wat je ziet en opvalt
  • Actie: sluit af met een wens of suggestie

Er zijn veel tips voor het geven en ontvangen van feedback. We zetten er hier een aantal op een rijtje. Pak er maar uit wat voor jou de beste tips zijn, en vergeet de rest.

Niet doen bij feedback geven

  • Beoordelen of veroordelen.
  • Eén geval betrekken op ‘alles’ en ‘altijd’.
  • Het hebben over onveranderbare eigenschappen van iemand.
  • Namens anderen praten, van ‘horen zeggen’.
  • Psychologiseren, gedrag van de ander interpreteren en verklaren.
  • Er omheen draaien, totdat de ander het zélf zegt (‘hang yourself’).
  • Feedback opdringen, je gelijk willen halen.
  • Te veel ineens geven.

Wel doen bij feedback geven

  • ‘Toestemming’ vragen (setting creëren).
  • Waarneming van interpretatie scheiden.
  • Het bij jezelf houden: een ‘ik-boodschap’ geven.
  • Zeggen wat het jou doet: wat is het effect op jou?
  • Concreet maken met voorbeelden, noem man en paard.
  • Op tijd dat ene voorbeeld weer loslaten.
  • De ander ruimte geven om te reageren.
  • Bied eventueel hulp aan (maar ga niet de coach uithangen).

Niet doen bij feedback krijgen

  • In de verdediging schieten en ontkennen
  • Jezelf verklaren of verantwoorden (ook al heb je ‘gelijk’).
  • Overnemen: ‘oh, je hebt he-le-maal gelijk’ > blijf luisteren en doorvragen.
  • Koekje van eigen deeg: de jij-bak (moet je horen wie het zegt).
  • Het over anderen hebben: ja maar die en die doet dat veel erger.
  • Het in één keer heel groot maken (ik ben ook niets waard).
  • In een spons veranderen (absorberen zonder reageren).
  • In een muur veranderen: ‘jouw probleem, ik heb hier geen boodschap aan’.

Wel doen bij feedback krijgen

  • Stel vragen om het te begrijpen: hoe ziet de ander het?
  • Scheid het wat van het wie, dus don’t shoot the messenger.
  • Scheid het ik van het jij: wat deed jij en wat deed dat met de ander.
  • Zoek naar het coach effect – ook al is het niet ‘waar’, wat kun je ervan leren?
  • Als je erg emotioneel wordt: time-out vragen.
  • Denk erover na, je kunt er altijd later op terugkomen.
  • Bij positieve feedback: zeg dank je wel voor het compliment (en je hoeft niets terug te geven!).
  • Bij kritische feedback: zeg dank je wel (al is het maar voor de genomen moeite).

Aanverwante artikelen

Besluiten met Deep Democracy in je team

Effectief vergaderen en besluiten nemen

Dertig afweermechanismen in teams

Feedback en de stroke economie. Prachtconcept van Claude Steiner

Motiveren en beïnvloeden, duwen of trekken?

Geef een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welk account wil je maken?

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Aanmelden Ask me Anything

Zit je met een casus? Een lastige klus? Iets met je team of je rol als teamcoach of teamleider? Kom naar een online AmeA sessie, je mag alles vragen. Meld je aan! Het is van 10.00 tot 11.30. Kom wel op tijd, eerder weggaan kan.

Boek aanbevelen

Bestand delen

Je kunt een pdf-bestand delen op onze site. Een artikel, of iets anders moois. Stuur het ons en wij plaatsen het onder jouw naam op onze Download & Delen pagina.

Werkvorm posten

De instructie
Helder en in hele zinnen. Geen telegramstijl. Gebruik stappen of nummers. Of tussenkopjes in vet. Geef eventueel variaties of tips aan het eind. Doe géén copy-paste van een andere site of ander document!!

Account aanpassen

Minimaal 8 tekens, hoofdletter, cijfer en speciaal teken. Gebruik geen ww dat je elders gebruikt. 

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Let op – als je geen bevestiging hebt ontvangen is het maken van je account niet gelukt. Je kunt dan niet inloggen.

Profiel maken of aanpassen

Leuk als je zichtbaar wilt zijn op de site. Ook klanten kunnen je profiel zien, maar alleen mensen die zijn ingelogd hebben zicht op je contactgegevens. 

  • JPG/JPEG/PNG
  • Zo vierkant mogelijk
  • Vooral je gezicht
  • Max 500kb

Review maken

Onze studenten – misschien jij ook – hebben veel aan de reviews op onze site. Help jij toekomstige studenten met jouw review? Het mag eventueel anoniem of onder pseudoniem. Veel dank!

complete opleiding voor teamcoaches
Meer informatie +

Kom kennismaken met ons!

Je wilt wellicht met ons samenwerken of je bij ons laten opleiden, maar nog even ‘gevoel’ krijgen bij wie wij zijn? Of je hebt gewoon een aantal vragen die je liever persoonlijk bespreekt?

Laten we (video)bellen!

We ontmoeten elkaar via telefoon, Teams of Zoom. Geheel vrijblijvend uiteraard. In principe neemt Martijn Vroemen contact met je op, maar je kunt ook kiezen voor andere Teamchangers.

Handleiding Zoom + mini-werkvormen

Stel je vraag!