Teamchange Talent Development

Gedwongen leren = demotiveren

Gedwongen leren, het komt voor. Niet alleen zo ongeveer je hele kindertijd (“doe dit en laat dat”), op school en als mensen gehersenspoeld worden, ook in keurige organisaties worden professionals getergd met verplichte cursussen. In een aantal gevallen lijkt mij dat bijzonder wenselijk. Zij die over mijn leven beschikken bijvoorbeeld, zoals piloten en dokters, die moeten met wortel en zweep bijblijven. Wat mij betreft.

Maar wat te denken van marketingmanager Y. te Z.? Hij werkt bij een gerenommeerd, wat zeg ik, bij een triple A multinational van Nederlandse origine. Bij zijn divisie is een president neergestreken die heeft besloten dat  iedereen vanaf nu “datagedreven en fact-based” zal werken. In concreto betekent dit dat alle managers en professionals verplicht een zogenaamde Lean Six Sigma training moeten ondergaan. Wie niet meedoet maakt geen promotie. Jammer voor Y. te Z., die weliswaar als high potential is aangemerkt, maar drie verplichte trips van een week naar de USA moest maken, waar hij getraind werd van 8 a.m. tot 8 p.m. en twee verplichte leerprojecten moest doen, bovenop zijn bestaande werk. Zijn onvrede aankaarten leidde tot niets. Hij wil het bedrijf nu verlaten, deze high potential. Wegens gedwongen iets te moeten leren waar hij ab-so-luut geen plezier aan beleeft en to-taal het nut niet van inziet. Dit lijkt me voer voor discussie onder leerprofessionals. Ik ben benieuwd…

Martijn Vroemen

Eerder verschenen op de blog van de NvO2

Over de auteur
Martijn Vroemen adviseert en ontwikkelt organisaties bij samenwerkingsvragen, hij coacht teams en heeft als professionele hobby het bouwen en uitvoeren van spelsimulaties bij organisatieverandering. Hij publiceert graag over zijn vak. Martijn is initiatiefnemer van Teamchange.

Laat een bericht achter

*